tisdag 4 januari 2011

Härliga lovdagar

God fortsättning på det nya året! Efter ett trevligt slut på året med god middag och trevligt sällskap, känns det bra att börja ett nytt spännande år. Ska bli intressant att se vad som händer det här året. Förra året hände såklart en hel del, men för mig och Elof blev det ett år med en hel del utställningar. Ska göra en liten tillbakablick på just det, men det får bli i ett annat inlägg. Förutom utställningarna var 2010 mitt första bloggår. Jag gjorde mitt första inlägg här på bloggen årets första dag 2010 och därför hade jag 1-årsjubileum på min blogg i lördags och det kunde ju inte passa bättre att fira 1 år när datumet bestod av bara 1:or (1/1-11). Tack till alla er som läser min blogg och kommenterar, det är ni som gör bloggen till vad den är!

Här njuter båda jag och hundarna fortfarande av ledighet och i vårt hus är det bara stackars husse som jobbar och sliter och behöver stiga upp tidigt varje morgon. Fast jag ligger inte bara och latar mig om dagarna, lite nytta har jag hunnit med. Jag har frostat av vår frys och det behövdes verkligen kan jag säga!!! Jag gjorde några verkliga fynd längst ner i lådorna och det blev inte mindre än 4 kassar med mat som jag slängde. Känns så skönt att ha rensat och sorterat så man vet vad man har och hittar det man vill ha! Har även börjat storstäda huset och då passade jag på att plocka undan julsakerna. Ganska skönt att få undan allt plock och sätta fram de vanliga sakerna igen. Det blir så rent och fräscht. Ska åka iväg och köpa lite nya blommor också så blir det ännu bättre. Lika mysigt som det är att sätta fram tomtarna vid advent, lika skönt är det att få undan dem.

Idag har vi äntligen träffat Patricia och Grabbarna Boys för en promenad. Det var alldeles för länge sedan sist!!! Vi åkte till dem och gick deras absoluta favoritrunda, nämligen travbanan. Det blev en superduperhärlig 2-timmars runda med en del bus och lek. Jag är en riktig fegis på att släppa mina hundar lösa. Om Abbe hittar något äckligt ben eller annat i skogen äter han upp det och det går inte att ta det ifrån honom. Hade hans mage bara klarat det så hade jag inte brytt mig så mycket, men han är oerhört känslig i sin mage och blir nästan alltid dålig när han har ätit något annat än sin mat. När han kräker blir han ett litet monster och vaktar sitt kräk så att ingen ska ta det ifrån honom. Herregud, det innehåller ju mat så då äter han helt enkelt upp det igen. Fräsch kille, jag vet! Sedan är han på ett hiskeligt humör och stackars Elof får inte gå förbi honom på flera timmar. Därför är jag väldigt återhållsam med att låta honom var lös och hitta sina skatter. Eftersom Abbe sällan är lös har det blivit så att Elof inte heller är lös speciellt ofta. När han var liten valp rymde han och sprang till skogs och det har verkligen satt spår hos mig. Tänk om min lille plutt skulle försvinna! Det är min största fasa! Fast efter åtskilliga övertalningsförsök av Patricia släppte jag faktiskt mina killar lösa idag. Och kan ni tänka er, det gick hur bra som helst! Visserligen ska Abbe alltid vara en bit före, men han kommer faktiskt när jag ropar. Elof har mer koll på sin matte, men är också djärvare på att hänga på Grabbarna Boys. När Athos fick ett busryck och sprang upp i skogen följde mini-grabbarna och Elof efter. Min Abbe däremot tyckte det var lite jobbigt att plumsa i all djupsnö så han stannade lite vid sidan om. Efter Elofs lilla tur i skogen efter Athos blev hans öron som två jätteklot. Stackars liten plutt! Den sista biten fick jag koppla mina killar för att de inte skulle plumsa i djupsnön och få ännu större bollar i pälsen. Tusen tack Patricia för en trevlig promenad och för att du fick mig att våga släppa mina buskillar. Här kommer lite fina bilder som Patricia tog under promenaden.

Här ser ni populära godistanten med alla söta hundar runt omkring. Snacka om att jag var populär!!!

- Snälla, snälla matte! Jag kan väl få en liten godisbit till? Du vet ju hur mycket jag älskar dig!!!

Dundersöta och snöiga cockrar; Teo, Elof och Abbe.

Två ursöta killar som väldigt gärna vill ha en godisbit! Elof med snöbollar i öronen och Grabbarnas Boys-Abbe med snöbollar under hela magen.

-Tjoho!!! Här är det cockerrace! Full fart så snön den ryker!

Samlade för gruppbild! Frän vänster Grabbarna Boys Athos, Abbe och Teo och sedan Cockerkillarna Elof och Abbe.

- Har ni sett mina stora öron??? Nu borde den där domaren som gillade långa öron komma och mäta mina, för de har nog blivit minst 5 cm längre!

Mina öron är minsann ganska stora de också! Slarvigt av matte att inte ta på oss öronmössorna! Hon som till och med säljer sådana!

Sista biten fick jag bära min lille pluttkille. Det gjorde så ont att se honom släpa på sina tunga, tunga öron.

13 kommentarer:

  1. Men jösses ??!
    Har då aldrig sett maken till snöbehängda vovvar. Pluttarna då
    Inte lätt att släpa på.
    Det förstår jag.
    Kram från mig och KattLigan

    SvaraRadera
  2. Tjena Killar!
    Vi tackar för en attans härlig promenad.
    Kul att ni fick springa lösa med oss och busa gärnet.
    Hoppas inte Athos skrämde er matte så att vi får göra det fler gånger.
    Athos är ju Athos och det går ju faktiskt lite fortare för honom i denna snö än för oss smågrabbar/killar.
    Och att vi är impomerade av Elofs öron är bara förnamnet.
    Att han kunde lyfta sitt huvud är ett under.
    Men kanke han slog två flugor i en smäll med att både få längre öron och en vältränad nacke.
    Ha det så bra killar.
    Vov från grabbarna boys!

    SvaraRadera
  3. Åh, stackars lille Elof. Vilka snötyngda öron. Svårt att springa med såna;)

    SvaraRadera
  4. Aj Aj aj vad det måste kännas i öronen.
    Tror med att ni vunnit längsta öronen hihihi.
    Ja är så nyfiken på det du syr.

    Har stickat en lite tröja till Alfons och håller på med en ny den blir nog bättre den andra .
    Sen håller jag på med en till ricco men handlederna har det tuffare så det blir bara lite då och då.
    Ha det gott.
    Vov vov Ricco & Alfons med matte.
    Du får gärna skicka bilder till min email på det du syr är sugen på till öronen rill mina små pojkar hihih.
    angeltlo65@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Trevligt långt inlägg om lite allt möjligt i er vardag!
    Jag har också städat bort julen, det kändes inte riktigt fräscht med tomtar och annat då solen strålade.
    Stackars lille Elof som hade så stora bollar i sina öron. Det blev väl till att duscha honom och Abbe för att bli av med det hela.
    Modigt av dig att våga släppa hundarna lösa.
    Jag har inte Molly lös eftersom hon rymt iväg ett par gånger. Ohyggliga minuter innan man hade kontroll på henne igen.

    SvaraRadera
  6. MEn vilka bollar att ni orkade ha huvudet uppe=) Igår på vår promenad sa jag till Susanne och Camilla att det absolut bästa med 2010 var att jag vågade släppa Caspian igen på promenaden! Han var ju också på rymmen en gång. Vi är nog lite lika där. Men det är så mysigt när alla bara kan rusa loss och tömma av sig lite spring i benen. Kramisar

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig promenad, tänk om vi bott närmare er..... Jag är nog oxå lite feg på att släppa lös Teddy. Har haft långlina i bland för att känna mig säkrare. Vill ju att han ska komma på inkallning så det är mycket därför jag inte har honom lös. Vill ju att han ska komma när jag vill. / Madde

    SvaraRadera
  8. Vilka UNDERBARA öron!!!
    Du lär inte få nedslag i kritik för dålig halsmuskulatur iaf...
    Här kan J gå lös. A kan bara drömma om den saken:)
    SV Tack för kommentaren om teckningar! Ofta kan de vara lite "småfusk" för jag använder en del pepparkaksmått, målarböcker för barn mm och ritar av:) Ska bli broderade "livsrutor" (det som är viktigt)på mitt lapptäcke.

    SvaraRadera
  9. Abbe coolt att äta sitt eget kräk..det har jag aldrig testat...vilket matte nog är glad för ...tänk när jag åt människo bajs och sen kräkte...så coolt det hade varit om jag sen ätit det igen...då hade nog min matte dött...fniss...Du är coool Abbe....Sen måste jag ju bara säga att Elof är för frän i sina tuffa snöbollsöron...har aldrig sett något liknande...vov och puss från Freija

    SvaraRadera
  10. Wow..vilka öron! Har faktiskt aldrig sett så mycket snöbollar på ett par öron!

    SvaraRadera
  11. Vet precis hur det känns med dessa snöbollar.
    Man får nästan nackspärr!
    Oh, vad det ser härligt ut med era cockerlekar.
    (förlåt Athos,men du är ju "the leader of the pack", respect mannen)
    Kram från Herman

    SvaraRadera
  12. Vad härligt att det gick bra med att släppa dom lösa! Här går det bra att ha gänget löst, så länge ingen med hund kommer... och det vet man ju aldrig när det händer.
    Vilken underbar promenad ni verkar ha haft, fem snöiga lyckliga grabbar!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Nej med herrejisses....stackar elof med de öronen. Sådan hade inte Cockie♥ Låter som en underbar dag..
    Kommer godingarna med på lördag?
    Kram anna-karin

    SvaraRadera