onsdag 23 juni 2010

Trädgårdsbilder

I måndags skulle jag åka till en handelsträdgård här i närheten för att handla mer torvmull till mina hortensior. När jag kom dit var det halva priset på alla växter och blommor för de skulle sälja ut inför sommarstängningen. Det började bli lite utplockat men jag köpte några lavendel, petunior och kryddor till trädgården samt två utav mina favoritkrukväxter; hjärtan på tråd och murgröna.

I dag har det äntligen varit fint väder hela dagen och jag har varit ute nästan hela tiden. Elof har blivit trimmad ett par timmar och sedan har jag fixat och donat lite i trädgården. Tog min kamera och gick runt och fotade lite :-)

Vårt rostiga E har fått sällskap av en rostig krona, även den inköpt i handelsträdgården. Jag föll för den direkt när jag såg den i affären och tillsammans med växten "plättar i luften" blev den jättefin tycker jag.

Vi har en syrenhäck mot en av våra grannar. Just nu doftar den helt ljuvligt!!! Det är en senare sort än den vanliga syrenen, tror att det är ungersk syren, så vi får njuta av syrendoft extra länge.

Lavendel är en annan favorit hos mig! Doftar helt ljuvligt och är så vacker att titta på! För några år sedan satte vi lavendel och kärleksört längs med hela vår uppfart. De trivs verkligen bra där trots att det är på en sluttande södersida med mager och torr jord.

Vi har precis satt ett tillfälligt litet staket mot en av våra grannar (i väntan på att vår häck ska växa till sig). Där staketet slutar tar en bergsknall vid och i hörnan har vi planterat en gammal kaprifol som vi nu hoppas ska växa till sig lite. Den har i alla fall fått en ny spalje att klättra i. Två hortensior finns också där och i dag har jag även planterat tre lavendelplantor intill den lilla stenmuren som jag byggde. Det blev en mysig liten hörna.

Berg och sten har vi gott om på vår tomt. Ibland blir man förundrad över hur mycket som ändå lyckas växa på knappt någon jord alls, t ex ogräs. Ett sött litet ogräs som sprider sig som attan är smultron, men de låter jag faktiskt vara kvar. Tycker att det är lite charmigt.

Äntligen har jag blivit färdig till att köpa nya kryddor. Det var bara en timjan och en mynta som hade överlevt vintern. Kryddorna såg lite hängiga ut när jag planterade dem, men de tar sig nog nu när de har kommit i jorden. Eftersom vi har så mycket berg överallt odlar vi i pallkragar. Vi har ställt två kragar på varandra, målat på utsidan för att det ska se lite trevligare ut, fyllt med jord och sedan planterat. Enkelt och bra!

Murgröna på båge är en stor favorit hos mig. Så här stor båge har jag nog aldrig haft tidigare, men jag kunde helt enkelt inte motstå den. Halva priset var det ju också! Krukan ska målas vit, så blir det ännu bättre :-)

9 kommentarer:

  1. Allt är verkligen jättefint.
    Och du kan konsten att fynda dessutom.
    Själv har jag inte hunnit dit ännu, kanske imorgon men då är väl allt slut.
    Tack också för den trevliga promenaden igår.
    Den får vi göra om snart igen.
    Ha det bra.
    Kram Patricia

    SvaraRadera
  2. Säger som jag sagt innan...du har verkligen ett öga för att "få till det lilla extra"...ser superfint ut alltihop, mysigt!

    SvaraRadera
  3. Glömde fråga: vad står "E:et" för?

    SvaraRadera
  4. Vilken tomt ni har! Blir inte så lite avis... Stannar hundarna på tometen eller har ni staket runt om?
    Jag älskar oxå lavendel, har flera stycken på framsidan som jag var tvungen att klippa ner då husets förra ägare hade struntat helt i dom och dom var helt vildvuxna, nu kommer dom så sakta men för sakta för tycker jag!
    Smart idé att måla utsidan av pallkragarna, den idén snor jag kanske inför nästa år, nu får det vara som det är... dessutom så har vi bara en, fast tre i rad, ska försöka få tag på tre till till nästa år som då kommer upp lite som dina, lättare att sköta, hundarna hoppar förhoppningsvis inte upp lik lätt och det är snyggare.
    Och, ja, er pizza låter SUPER-god!
    Kramar Malin

    SvaraRadera
  5. Vad fint ni har det! Och vet du, jag tror att lavendeln och kärleksörten trivs så bra just därför att jorden är torr och mager.
    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Så snyggt det blev med den rostiga kronan och bokstaven E, fint med berget i bakgrunden. Ni verkar ha en jättefin trädgård och ni gillar stenar också!? Jag tycker det är vackert med stenar, det är så fint ihop med växterna.

    Önskar Er en riktigt härlig midsommar!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  7. Glömde ju önskar er glad midsommar igår så nu gör jag det idag istället. Hoppas ni får en underbar dag!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Tjena Abbe o Elof!
    Vi vill önska er killar och er matte o husse en härlig midsommar.
    Hoppas ni får en bra dag.
    Vovkramar från grabbarna boys o Patricia!!

    SvaraRadera
  9. Oj, vad fina och inspirerande trädgårdsbilder!! Och vilken underbar kransbärare!
    Önskar er en riktigt od och trevlig midsommar!! KRAM Carolina

    SvaraRadera