fredag 9 april 2010

Påsklovsveckan

Idag är sista dagen på påsklovs-veckan, tiden går alldeles för snabbt! Vovvarna njuter av att ha matte hemma och vi har haft en mysig vecka tillsammans.


Det har blivit en hel del städning här hemma vilket verkligen var välbehövt! När man är hemma mitt på dagen och solen skiner ser man verkligen hur smutsigt det är överallt. Det känns som att man skulle vilja tömma varje rum och tvätta och skrubba. Badrummet har fått sig en rejäl sanering. Väggarna har torkats av och nu skiner allt kakel från golv till tak. Har även tömt och torkat ur alla badrumsskåpen. Passade på att slänga en hel del, hittade flaskor med små slattar kvar och produkter som passerat bäst före datum. Nu känns det rent och fräscht! Ska åka ner till stan och köpa nya handdukar också. Tror att jag ska satsa på något färgglatt som omväxling till det blåa som vi har haft i flera år nu.

Vi har haft en liten nattgäst här och det tyckte vi såklart var mysigt! Lilla Klara ville ha påsklov från förskolan så då ställde vi upp som barnvakt. Som vanligt beställdes det pannkakor till frukost och de intogs under övervakning av Abbe. Han hoppades såklart på en liten smakbit.

Under dagen blev det små promenader med vovvarna och Klara ville hålla i Elofs koppel. Det gick riktigt bra! Vi besökte även lekplatsen och då passade vovvarna på att försöka gräva sig ner till Kina. Resultatet blev bara två grusiga vovvar. Efter lunch och senare även fika (med nybakade blåbärsmuffins) åkte jag och Klara på shoppingtur till stan. Klara visade allt som hon ville ha och det var en hel del det! På stadens torg satte vi oss i solskenet och avnjöt årets första mjukglass, mums! Blev lika mätt som efter en hel middag! Abbe och Elof tyckte att det var helmysigt med lite barnbesök och Klara är så go med hundarna!


Abbe har äntligen fått en välbehövlig trimning! Det var över ett halvår sedan sista riktiga trimningen och sedan dess har jag försökt att hålla efter det värsta så gott jag har kunnat. Till saken hör att Abbe inte är den lättaste hunden att ha att göra med på trimbordet! Tyvärr vande jag inte honom från början och det får jag äta upp nu. Med den erfarenheten jag har idag så rekommenderar jag verkligen alla cockerägare att köpa ett trimbord och börja borsta, kamma, föna och jobba med hunden redan de första veckorna. Jag märker ju en oerhörd skillnad på Abbe och Elof. När Inger trimmar Abbe går det bättre än när jag ska göra det själv. Han märker väl helt enkelt att hon kan sin sak. Nu är min Abbe-kille fin igen, återstår bara att plocka pälsen på ryggen. Tusen tack Inger för hjälpen!


Lov innebär extra promenader med hundarna och en dag kom Patricia och Grabbarna boys hit för att promenera med oss. Det är alltid mycket roligare att ha sällskap när man är ute och går! Våra vovvar har verkligen lärt känna varandra nu och man ser hur glada de blir över att träffas! Elof skulle nog gärna vilja testa att ha Athos som huvudkudde när han sover. (Det ser ju så mysigt ut när Abbe och Teo sover intill Athos.) Det blev en härlig promenad med stopp för gruppfotografering av alla fem vovvarna. Till slut lyckades alla sitta stilla och titta in i kameran samtidigt!

Under promenaden såg vi även årets första vitsippsknoppar! Tänk vad fort det går nu när våren äntligen har satt fart! Den här tiden på året är verkligen härlig!

Avslutar med att önska er alla en skön fredagskväll! Här kommer soffan att intas för fredagsmys, något som cockerkillarna verkligen gillar!

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig vecka förutom städningen då inte så kul men ack så nödvändig och vilken go liten tjej.
    Kan inte annat än att hålla med om trimtipset. Härlig helg på er

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig vecak ni har haft. HA en skön helg nu.

    SvaraRadera
  3. Det är härligt att vara hemma hos vovvarna eller vovven som i mitt fall =)

    SvaraRadera
  4. Härligt med påsklov och det är du väl unnad.
    Synd att det går så snabbt bara.
    Det kunde gott vara minst en vecka eller två till.
    Din Abbe blev så himla fin efter besöket hos Inger.
    Min Abbe fick sig en liten putsning han också idag efter Teo var klar för dagen.
    Tyvärr började det regna så det var bara att plocka in alla sakerna snabbt så det blev inte så mycket på honom.
    På Teo är det öron o hals kvar vad jag ser just nu.
    Vi syns imorgon!!
    Kram!!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vilket härligt inlägg och så mysiga bilder!!!
    Ja, här är påsklovet också slut, det är mycket roligare när hela familjen är hemma, fast mindre roligt att två måst vara hemma p g a halsfluss och förkylning med hög feber, men de är mycket bättre nu så vi får njuta två dagar till:). Jag borde också ta ett tag i pälsarna, försöker hålla efter, men tycker de växer så fort..kanske det blir lite skönhetsvård för Ludde imorgon. Här gillar vi också fredagsmys, en hund bredvid mig i soffan, två vid/på fötterna och en katt i knät..kan det bli bättre?
    Önskar Er en riktigt skön vårhelg!
    lisamaja och gänget

    SvaraRadera
  6. Det är något visst med barn och hundar. Barn är så naturliga, medan vi vuxna ibland spänner oss och då lyder inte alltid våra vovvar, medan de kan följa barn hack i häl.
    /Elons matte

    SvaraRadera