söndag 1 augusti 2010

Veckans vita


Så här tomt och trist är just nu vårt fruktfat! Fatet som är i plast och av märket Koziol går att plocka isär och använda som två- eller trevåningsfat.

Just nu har jag fått nog av alla äckliga småflugor som fullkomligt anfaller all frukt (och annan mat) som ligger framme. Ett jättebra "husmorstips" för att fånga in flugorna är att hälla lite äppelcidervinäger och en droppe diskmedel i en skål och sätta på diskbänken. Efter bara en liten stund är det mängder med flugor däri, fast just nu kände jag att inte ens det räckte för att få bort flugorna helt och hållet. Därför har nu fruktfatet tömts och frukt och grönsaker har fått flytta in tillfälligt i kylen. Lite trist tycker jag för visst är det härligt med ett välfyllt och inbjudande fruktfat? Här hemma äts det i varje fall betydligt mer frukt när vi har den framför ögonen.

10 kommentarer:

  1. Ett sådant fast rött fick svägerskan i present häromveckan ett glas med fluggott står på vår bänk med ett otyg är vad det är

    SvaraRadera
  2. Vad fint och fräscht det såg ut med frukten på =)

    SvaraRadera
  3. Flugor är blä....vi får ta fram frukten i höst igen...fatet var superfint...så bra man kan välja antalet våningar (lite beroende på hur mycket man har att bjuda på ;)

    SvaraRadera
  4. Äppelcidervinäger med diskmedel fungerar bra, tycker jag - men det tar tid innan alla är borta. -Snyggt fat!

    SvaraRadera
  5. Hos oss har frukten fått bo i kylen ett bra tag.
    Så det kanske är därför flugorna har flyttat till behållaren för matrester i stället.
    Öppnar man dörren till diskbänken så väller de ut.
    Usch säger vi bara!!
    Verkligen ett dundersnyggt fat, riktigt fint med alla frukterna på.
    Ha det bra så hörs vi i morgon.
    Många kramar!!!!

    SvaraRadera
  6. Å, vad fint det var med all frukt på, kan tänka mig att det är läckert fullt med kakor oxå ;-)
    Visst är flugorna äckliga och många, ska prova ditt knep för jag avskyr dom verkligen!

    Vad kul att ni har en Cannolis recept-mapp, jag blir verkligen jätteglad! Visst blev det gott med gurka i, jag var oxå skeptisk men nu har jag istället haft det i flera andra rätter, superfräscht!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Hej! Vilket fint fruktfat. Jag tar många kort på auto fortfarande, men vill som sagt lära mig så att jag försöker att prova mig fram. Googla gärna på Robert Hammar så kommer du till en fotosida. Har själv fått tips om den. / Madde

    SvaraRadera
  8. Så härligt frukt fat väldigt inbjudande!
    Håller med om att amn är bättre på att äta frukt när den är framme och vis frukt är inte så god när den är kall.
    Fy vad det är tråkigt med alla dessa små flugor.
    Ha det gott!
    Kram Ricco & Towe

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Åh, vilket läckert fat! Snyggt både med och utan frukt. Jag är verkligen urdålig på att äta frukt, det spelar ingen roll om den ligger framme eller inte, jag äter inte ändå:( Däremot har vi bärstunder ute nu, hundarna och jag...blåbär, hallon, röda och svarta vinbär, mums!
    Visst är det Django i mitten på fotot och han kommer från en liten kennel som heter Joytail. Tyvärr har hon slutat med cocker och föder endast upp cavaljerer numera. De två andra är ju syskon och kommer från Blomstergårdens kennel i Uddevalla. De har "Kungen" som pappa, en hanhund som också har många valpar på sitt samvete och som är en oerhört stilig sobelfärgad cocker.

    Ha det så gott!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  10. ååh bjud mej på fruktkalas vetja!

    SvaraRadera