söndag 5 september 2010

Det blev den blåa...

... prisskylten som Elof fick ställa sig vid i dag. Det hjälpte inte att vi hade tränat in oss på den röda :-)

Cocker sydost har i dag haft sin årliga cockerutställning. För så gott som alla i styrelsen var det här första gången som vi var med och anordnade en utställning och vi känner oss verkligen som nybörjare. Det är så otroligt många saker som ska fixas och planeras för att allt ska klaffa den aktuella dagen. Vi är själva nöjda med dagen och vårt arrangemang och det hoppas vi verkligen att andra utställare också är. Domaren tyckte i alla fall att det hade varit en trevlig dag och att allt hade fungerat bra, vilket var roligt att höra.

Förutom att ha hand om att placera ut priserna i de olika klasserna har jag såklart även ställt ut lite hundar :-) Det skulle jag inte kunna avstå från! Lite snärjigt har det varit mellan varven att hinna med allt, men det har gått bra. I dag hjälpte jag inte Inger med hennes valpar så först ut för min del var min egen plutt.

Elof var först ut efter valparna och domaren litade inte helt på sitt ögonmått så mätstickan åkte fram. Han frågade mig om jag visste hur hög Elof är, men det ska jag helt ärligt säga att jag inte hade koll på. Fast nu vet jag, 39,5 är han och det är ju helt okej.


Domaren lät oss springa en hel del i dag och här gör jag och Elof ett utav våra varv.


Dagens utställning var på hemmaplan och därför var det extra många som man kände som var där och tittade. Här står jag och Patricia och pratar med min svärmor, Jockes moster och hennes man. Tack för att ni kom!


Som sagt så hamnade vi vid den blåa skylten och kom alltså 2:a med HP. I bästa hane blev vi oplacerade.


Tur att svärmor var på plats och kunde hjälpa till att bära alla priserna :-)


Sedan hade jag det ganska lugnt fram tills det var dags för unghund tikar. Där hjälpte jag till att visa en mysig tjej som heter Stella. Hon har samma pappa som Elof men är från en annan kennel. Det var första gången som hon ställdes ut, men hennes familj har tränat med henne hemma och på ringträning två gånger. Hon var jätteduktig och skötte sig toppen för att vara första gången! Hon slutade 2:a i sin klass med finfin kritik! Hennes matte var så nöjd! I öppen klass tikar visade jag återigen den lilla tösen Isa och hon hamnade på en 3:e plats med HP bland flera fina tikar! I bästa tik blev hon oplacerad.


Det var efter detta som det blev lite hektiskt!!! Vi anmälde oss på plats till parklass och syskonklass. I parklass skulle jag visa min Elof och Isa, två hundar på en och samma gång och jag som aldrig ens hade sett det här på en utställning! Herregud, vilket spektakel!!! Det var minst sagt kaos i ringen kan jag säga när fem ekipage skulle försöka ta sig runt! Det var bara en handler som redde ut det hela och vi andra fyra låg mer eller mindre dubbelvikta av skratt! Publiken bjöds verkligen på underhållning! Vi placerades med all rätt sist på en 5:e plats :-)

Jag försöker få till att båda hundarna ska gå bredvid varandra i parklassen, men antingen tog Elof täten eller gjorde Isa det. Här är det Elof som är först.


Elof fullkomligt pressar sig intill mitt ben. Kanske ska han visa att jag är hans matte och ingen annans. Fast jag är ju Abbes matte också!


Direkt efter det var det syskonklass och då var Elof tillsammans med sin kullbror Milou och sin syster Sunny. Här fick vi dock visa en varsin hund och det kändes toppen! Även här var vi fem ekipage och vi slutade 4:a. Direkt därefter följde uppfödargrupp och där var Elof med som en av representanterna. Vi blev 1:a med HP!!! Sedan var det avelsklass och då var Elof med i Loffes grupp. Där blev det en 2:a plats med HP. Efter BIS-finalen var det en hel del jobb att göra innan vi var klara för dagen. Jag kan säga att vi är ganska trötta nu i kväll!


Två trötta underbara cockrar är redo att åka hem!

11 kommentarer:

  1. GRATTIS!!!! till fina resultat :) Låter som en toppendag.

    Parklass låter näst intill omöjligt!! själv har jag fullt upp med att få en hund att gå fint.

    Ses på söndag :)

    SvaraRadera
  2. Tycker också det låter som en alldeles utmärkt dag!
    Fina resultat som pricken över i!
    Har aldrig testat parklass, men antar man nästan måste ha 2 jyckar som känner varandra väldigt väl?
    Ni lär nog sova gott hela gänget!

    SvaraRadera
  3. Grattis!
    Ni tycks haft en härlig dag.

    SvaraRadera
  4. Tack för en härlig dag och grattis till fina resultat o kritik.
    Just nu är jag så trött men kan ändå inte varva ner riktigt.
    Ha en bra måndag så hörs vi av snart.
    Kram, kram!!

    SvaraRadera
  5. Ett rosettregn hos er också vad kul!!Hade gärna sett parklassen det har jag aldrig sett någon gång fy vad svårt med att ha två att hålla reda på.Grattis än en gång Kram Carina

    SvaraRadera
  6. Förstår att det var mycket att göra, som jag skrev hos Patricia, saker som vi utställare inte tänker på utan bara tar för givet.
    Grattis ändå till andraplaceringen och Hp:t, och sen så fick du ju dessutom reda på hur hög han är ;-)! Inte för hög vill säga :-)!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Haha...låter som att ni hade en jätterolig dag! hade gärna sett parklassen ;D

    SvaraRadera
  8. Vi var jätteimponerade även av av er parklass! Ni hade ju kul ;-) Tack för en trevlig dag! Från Lotta och lilla Smilla (som sov ovanligt gott den kvällen!)

    SvaraRadera
  9. Å va roligt att läsa om er hektiska men roliga dag!
    Kan tänka mej att det blev lite skratt.
    Hur kom det sej att domarn skulle mäta Elof?
    Tycker han liknar den domaren som var i Tollarp.
    Ricco brukar vara minst av hanarna när vi ställt ut fast jag vet inte hur hög han e!
    Vet bara att sist vi var i Näsum så vägde han 11.6 då hade han inte ätit sen kvällen innan.

    Ett super GRATTIS till er.
    Ha det gott & var rädd om er.
    Kram Ricco & Towe

    SvaraRadera