onsdag 13 oktober 2010

Varför dömer domaren så?

Visst har man ställt sig den frågan flera gånger? Därför tyckte jag att det kunde vara intressant att åka och lyssna på en föreläsning med just den rubriken. Det är inte allt för ofta som det ordnas föreläsningar här i närheten, men nu stod Blekinge Kennelklubb för arrangemanget. Föreläsare var domaren Bengt-Åke Bogren (som för övrigt är samma domare som vi hade på Cocker Sydosts utställning i september).

Det var en väldigt intressant föreläsning där Bengt-Åke gick igenom vad han som domare tittar på och hur bedömningen går till. Intressant att få höra hur detta går till ur ett domarperspektiv. Han återkom väldigt ofta till rasbeskrivningen och tryckte på hur viktigt det är att alla som sysslar med hundar kan den. Det fick mig att bli intresserad av att lära mig mer om cockern. Vi fick även tips på vad vi kan göra för att "lura" domaren, det vill säga bli medvetna om vår hunds brister och försöka dölja dem och istället framhäva dess bästa sidor. Bengt-Åke avslöjdade sina egna små knep som han brukar använda sig av när han själv ställer ut hund. Fast de där tipsen går nog inte hem om det är han själv som dömer :-)

Vi fick även en liten genomgång av de nya utställningsreglerna som ska börja gälla i början av 2011. Jag hade faktiskt ingen aning om vilka förändringar det innebär, men det känns helt klart som att jakten på certen kommer att bli ännu tuffare nu.

Trevligt sällskap under kvällen hade jag också av Inger och Alf från Lönnbackens Kennel samt Patricia och Bella (Grabbarna Boys mattar). På plats träffade vi även Anette och Ehlin (Kennel Bluesweet's) samt Jennie och Sara (som båda är med i Cocker Sydost).

Lite bilder från när Elof blir bedömd av Bengt-Åke på Cocker Sydosts utställning.
Först efter att vi hade gått fram och tillbaka så att Bengt-Åke hade sett Elofs rörelser ville han ha upp Elof på bordet. Där hälsade de på varandra.

- Vänta lite så ska jag bara hämta...

... mätstickan och kolla mankhöjden.

Jag fick frågan om jag visste hur hög Elof är och det visste jag ju inte, men det var skönt att höra att han är helt normal (även på den punkten :-).

Ringsekreteraren skrev ner domarens kritik som löd så här: Härlig hane, bra storlek, maskulint rejält huvud, rejält nosparti, bra underkäke, hals och rygg okej, välformad kropp, normala vinklar och rörelser, aning glad svans, välpresenterad. Typ och helhetsintryck: utmärkt.

En ganska bra kritik som jag blev ännu mer nöjd med efter föreläsningen. Fast jag visste ju redan att Elof är en liten guldklimp, även om jag ibland undrar: varför dömer domaren så!!!

3 kommentarer:

  1. Dååå har du mycket att sätta dig in i till 2011! :-) Både utställningsregler och läroplan ;-) ;-) Tur att både det bara är utställningsreglerna som börjar vid nyåret!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det där är jätteintressant!
    Numer har jag ju lite "tur" som känner en amrisdomare. (Fast jag ställer ju ingen just nu) Är alltid mycket kul att stå med henne vid ringen på t.ex. "Stora Sthlm" o få lite förklaringar.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  3. Väldigt intressant! där skulle jag gärna varit med

    SvaraRadera