söndag 26 december 2010

Jul i vårt hus

God fortsättning önskar jag er alla! Hoppas att ni har haft härliga juldagar och att ni fortsätter att njuta av julhelgen. Vill även passa på att tacka er som har skickat julhälsningar! I år har jag tyvärr inte fått iväg några julkort och tiden vid datorn har varit mindre än minimal.

Jag har haft intensiva men ändå härliga dagar den senaste veckan. Jag började min julledighet med rejäl förkylning och halvfebrig och hostig har jag kämpat mig igenom julförberedelserna. Med knappa timmars nattsömn har jag inte orkat med allt som jag hade velat, men det blev såklart jul ändå och den blev toppenbra! Vi har firat jul både här och där och har hunnit träffa både min och Jockes familj.

Idag har vi inte haft något inplanerat och det har varit så skönt att bara vara hemma och mysa. Vi strosar runt i mysdressar och plockar bland våra julklappar i skenet av elden från kakelugnen och alla tända ljus. Åh, vad jag njuter av sådana här dagar. Det är så mysigt och ombonat med allt julpynt! Vovvarna njuter de också och just nu sover de så gott efter en lång och härlig skogspromenad tidigare i eftermiddags. Här kommer lite bilder från vårt julhem.

Vårt gamla ommålade klaffbord förvandlas till gotte-bord vid jularna.

Lite gott och blandat med choklad, skumtomtar, julgodis, frukt, glögg och andra godsaker.

Julpyntade fönster i vardagsrummet. I år lyckades jag inte tajma blomningen på våra amaryllis så det fick bli julstjärnor i krukorna istället, men det är fint det också. En bukett röda tulpaner brukar jag köpa till jul.

Husets hjärta sägs ju vara köket, men hos oss delas den hjärteplatsen med kakelugnen. På spjället hänger min julstrumpa som virkades av farmor när jag var riktigt liten.

På julafton fick vi ärva denna fina tomtefamiljen som nu pryder vår kakelugn. Jag blev så glad för dessa fina gamla tomtar, som har köpts av min innerligt älskade och saknade svärfar.

Lite kvistar plockades under en promenad med hundarna och sattes in i en fin kruka. Jag pyntade med några vackra virkade prydnader som en gång i tiden har tillverkats av min farmor och Jockes farmor.

Alla fyra ljusen i vår adventsljusstake brinner. Jag älskar verkligen tända ljus, det är så vackert och rogivande.

En av familjens sötnosar och livsnjutare ligger framför kakelugnen och njuter av att ha både husse och matte hemma. Vår kelige Lakritspuck!

Och här är en till sötnos som också njuter av julen. Ligger gärna framför granen och kakelugnen och bara myser. Vår vackre Teddybear!

10 kommentarer:

  1. Åh, vad mysigt ni verkar ha det! Det är verkligen så man skulle vilja krypa upp i soffan och ta en filt på sig, jättehärliga bilder =) Ha en god fortsättning!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej

    Mys på hög nivå precis som det ska vara. Här myser vi i valplådan såklart <3

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vov på er Abbe o Elof!
    Attans mysigt ni har det.
    Men det visste vi ju att ni skulle ha.
    Passa på att njut ordentligt nu när matte är jul-ledig i några dagar.
    Dra ut henne på långa snöpromenader och mys i soffan med henne riktigt ordentligt.
    Det behöver hon er matte.
    Vår matte ska jobba så vi får ta ur husse o de andra på snöpromenader, men om det blir mys i soffan det vet vi inte förrän matte kommer hem.
    Då blir det mys i soffan, det garanterar vi.
    Ha det bra o hälsa matte o husse.
    Vov från grabbarna boys!

    SvaraRadera
  4. God fortsättning!
    Så mysigt ni verkar ha det! Skulle inte haft något emot en sådan fin kakelugn, måste jag erkänna.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack snälla du för att vi fått kika in i ditt mysiga hem. Håller med Malin att man skulle vilja slå sig ner i soffan och gärna också bli serverad något från gottebordet.
    Förstår att hundarna tycker det är skönt att ligga framför kakelugnen.
    Ha en fortsatt God Helg!

    SvaraRadera
  6. God fortsättning skönt att höra att du e på bättringsväg! Å vad mysigt med kakelugn förstår verkligen att den till hör hjärteplatsen i hemmet. Många fina bilder som att titta i en inredningstidning mycket mysfaktor. Härligt med hundarna som ligger & myser framför kakelugnen.
    Ha det gott å var rädd om dej!
    Skall strax gå och jobba skall vara ledig sen när vi hämtat hem Alfons å vad vi längtar.
    Kram Ricco & Towe

    SvaraRadera
  7. Vilket härlig jul ni verkar ha haft. Fina bilder. / Madde o TEddy

    SvaraRadera
  8. Vilket vacker hem ni verkar ha! Mysigt och ombonat...
    Jag njuter oxå av denna helg, som nu är över för i år, man går omkring och bara är, god mat, gott godis och mysiga promenader...
    God fortsättning till er oxå, skönt att du mår bättre nu.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så fint ni har det...du skulle när som helst få lov att komma hem och styla mitt hem :) Jättemysigt och fint har ni :)

    SvaraRadera
  10. Vilken julstämning!
    God fortsättning på er önskar
    Herman med matte

    SvaraRadera