söndag 19 december 2010

Veckans vita


Veckans vita är något med anknytning till julen, nämligen lutfisk! Hela min familj, med undantag av mig, fullkomligt älskar lutfisk och det äts traditionsenligt varje julafton. Minns när jag var liten hur farfar satt i köket och malde senap och vi barnbarn stod runt om och tittade på när kulan snurrade runt i fatet. Numera är det samma kula och fat som används hemma hos mina föräldrar. Som barn fick jag alltid köttbullar att äta istället och inte heller som vuxen har jag lärt mig att äta lutfisk. Fisken i sig smakar ju ingenting, det är tillbehören som gör det så gott (säger de som kan med det). Jag tycker inte om senap och därmed inte såsen och de gröna ärtorna som vi brukar ha till är en av de få grönsaker som jag inte äter. Alltså kan jag inte ens med tillbehörens hjälp få det att bli gott.

För ett år sedan fick jag dock en helt ny smakupplevelse! Vi blev hembjudna till min mans moster på middag och de serverade "Lyxig lutfisk med champagnesås". Oj, oj, oj vilken god sås!!! Lutfisken serverades med kokt potatis, sockerärter, knaperstekt bacon och champagnesås. Mmmm, goda tillbehör och himmelsk sås gjorde att även lutfisken slank ner i min mage. Så kan ni tänka er, ikväll har vi ätit lutfisk här hemma! Min man på traditionellt sätt med potatis, senapssås, gröna ärter, salt, krydd- och vitpeppar och jag har ätit den lyxiga varianten med champagnesås.

12 kommentarer:

  1. Lutfisk är ingen tradition hos oss det är bara min mamma som älskar det och hon får vara utan på julafton. Tycker dock att din varianten låter mycket godare än alternativet.

    SvaraRadera
  2. Hör till "gilla-gänget"!
    Men vi har alltid serverat det med vitsås och så senap bredvid för den som vill. (Jag gillar inte heller senap!) Inga ärtor, vilket förmodligen beror på att mormors mage inte gillade sådana. (Jag har blivit likadan med åren...)
    Hoppas du kommer till mässan nästa år! Är ju en utställning på våren också, den som förr kallades Lilla Stockholm:)

    SvaraRadera
  3. äter inte heller lutfisk...men champangesås och bacon låter smarrigt.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker mycket o lutfisk. Det är bara jag o mamma som äter det, så det brukar hon få bjuda på.

    SvaraRadera
  5. Så gott det ser ut på tallriken och det låter också väldigt gott på beskrivningen.
    Lutfisk är ingen höjdare här hos oss och serveras inte. Får förnimmelsen av mjölig potatis, klistrig sås och tråkiga ärtor.

    SvaraRadera
  6. Åh lutfisk...i vår familj är det bara jag som tycker om det så tyvärr har jag inte ätit det på flera år...kanske ska göra ett test i år igen med din variant;)
    Min variant är lutfisk och vit sås med mycket kryddpeppar i.

    Önskar dig en fin julvecka!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  7. Matte älskar lutfisk men ingen annan gör det i vår familj.
    Däremot mormormatte o morfarhusse är stora lutfiskälskare.
    Så det brukar fixa sig ändå.
    Ha en bra vecka.
    KRAAAAM!!

    SvaraRadera
  8. Va duktig du är som äter lutfisk.
    Inte alls min smak. Tycker senap är okej men inte lutfisk. Mina föräldrar gillar med lutfisk.
    Är det något som genom generationer gör att lutfisken kanske försvinner?
    Ha en fortsatt skön vecka.
    Kram Towe & Ricco!

    SvaraRadera
  9. Lutfisk Nej Tack, möjligen din champange sås och bacon Kram Gunilla

    SvaraRadera
  10. God Jul Till dej å dina cockerkillar å fin man!
    hihihihihi
    Hoppas vi inte glömde någon nu!
    Kram Ricco & Towe

    SvaraRadera
  11. Önskar er en riktigt skön jul, med mys och god mat!
    Kramar

    SvaraRadera
  12. Hej Marie!
    Ville bara önska Dig och de dina en riktigt God fortsättning på julen.
    Hoppas allt är bra med er.

    kram lisamaja

    SvaraRadera