lördag 20 februari 2010

Förberedelse inför utställning

Årets första utställnings-PM har kommit med posten! Nu drar uställningssäsongen igång och det har jag verkligen sett fram emot. På lördag ska jag ställa ut Elof på valputställningen i Hässleholm.

Jag har de senaste veckorna plockat, plockat och plockat på Elofs valppäls. Det är mängder!!! På ryggen släpper pälsen bra, men på andra ställen släpper den inte riktigt ännu så han får allt se lite valpig ut ett tag till.

I dag har jag varit på trimkurs som ordnades av Cocker Sydost. Det var vår uppfödare, Inger Jönsson på Lönnbackens kennel, som höll i kursen. Vi var ett gäng på tio stycken hundägare som kämpade tappert hela dagen med våra cockrar. Inger gick runt och visade, gav tips och hjälpte till. Hon är verkligen jätteduktig och kan sin sak! Jag plockade färdigt Elofs huvud och ner på nacken. Plockade även en del på ryggen och ner på skuldrorna, men där känns det som att jag aldrig kommer att bli klar:-) Sedan effilerade jag öronen och klippte tassarna undertill. Mer hann jag inte idag, men jag får fortsätta här hemma med att plocka vidare och att formklippa tassarna. Elof hade lite svårt att vara stilla på bordet idag, han var verkligen jättetrött efter några timmar!! Jag är jättenöjd med dagen, verkligen trevligt att träffa andra hundägare och få tillfälle att prata lite. När vi två-benta blev serverade fika och lunch (supergott, tack alla som fixade detta!) fick de fyrbenta springa runt och leka. Mysigt, mysigt!!
Lite bilder från dagens aktiviteter:


Elof fick prova sitt utställningstäcke för några dagar sedan och precis som jag misstänkte var det för litet (det syns ganska tydligt på bilden). Nu blir det till att sy ett nytt, men jag vet inte riktigt vilken färg jag ska välja den här gången. Ska jag välja svart med turkos kant som förra täcket eller ska jag välja en ny färg? Abbes täcke är svart med guldkant och det har Elof fått prova. Frågade efter smakråd i dag på trimkursen, men nu vill jag höra vad ni tycker! Har tagit två bilder för att ni ska få se, så vad tycker ni? Turkos, guld, silver, grön, blå, röd... ???? På trimkursen i dag fick jag en beställning på ett täcke så nu blir det till att sy!

Avslutar med en bild på en mycket trött kille!!!

4 kommentarer:

  1. Vi håller med de andra idag.
    Elof passar bäst i svart och turkos.
    Vilken underbar lärorik dag det varit idag.
    Jag var bra sugen på att fortsätta på Teo när jag kom hem.
    Men när man såg honom helt utslagen i soffan så hade jag inte hjärta till att störa honom.
    Det blev en slappkväll både för han o mig.
    Det blir nya tag i morgon istället.
    Grabbarna tackar för de smaskiga presenterna och den "läbbiga"kossan enligt Abbe.
    Teo älskade den direkt, men man fick ta den ifrån honom efter ca 20 minuter för det blev nästan för mycket med muandet.
    Och ett jättetack för den fina kronan.
    Den lyser så fint i köket.

    SvaraRadera
  2. Svart med guldkant ser flott ut tycker jag =)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker den turkosa kanten står så bra mot hans svarta päls. Tack för info ang. Natascha!
    Beträffande golvet så är det ett linoleum-klick-golv - och det är vi väldigt nöjda med! Letade bra länge innan vi bestämde oss och är nu väldigt nöjda.
    .Skall bli kul att följa era utställningsresultat!

    SvaraRadera
  4. Hej !
    Dum fråga kanske, men jag är inte van vid utställningar, vad är det för något de har på öronen och vad fyller det för funktion ?
    Verkar vara kul annars att lära sig att trimma : )
    Hälsningar Elons matte

    SvaraRadera