måndag 25 januari 2010

Eländes, elände!!!

Ja, eländigt är det att behöva vara hemma helt själv! Det tycker i varje fall både Abbe och Elof. Som jag har skrivit tidigare så behöver Elof träna på att vara ifrån mig och Abbe. Det var med anledning av det som vi införde "husse-träning" då Elof är med bara husse. I fredags tog husse däremot med sig Abbe och gick en runda och jag måste erkänna att Elof blev lika förtvivlad över att bli lämnad hemma tillsammans med mig. Jag som trodde att han var en riktig matte-gris måste helt enkelt erkänna att det är Abbe som han tjuter efter.

Eftersom vi just nu tränar flitigt på att få vovvarna att gå fint i koppel försöker jag ta en liten runda varje kväll med hundarna var och en för sig. Idag föll det sig så att husse skulle iväg samtidigt, så den ena hunden fick vara helt ensam hemma när jag var ute med den andre. Först gick jag en liten runda med Elof. Idag gick han riktigt, riktigt fint och tittade på mig nästan hela tiden :-). Att Elof inte vill vara ensam det vet vi, men att Abbe skulle gnälla och gny så mycket hade vi inte räknat med. Det gjorde han sällan tidigare, men även han har blivit bortskämd med att ha Elofs sällskap. Sedan bytte jag hund och tog med mig Abbe på en lite längre runda. Elof han skällde och ylade så det hördes ut på vägen, men när vi kom hem lät det bara lite ynkligt inifrån tvättstugan. Jag tycker att det här är nyttig träning som man tyvärr missar lite när man har två hundar. De blir som sagt lite bortskämda med att alltid ha sällskap av varandra.

En annan fördel med dubbla rundor är ju att matte får mer motion :-) vilket i sin tur kanske gör att gympa-passet känns lite lättare. Hur som helst så har jag nu två nöjda vovvar bredvid mig. Nöjda över att ha varandras sällskap igen och kanske lite nöjda med att matte är hemma :-)

3 kommentarer:

  1. Nu får man ännu mera dåligt samvete.
    Först att du börjat på gympa och nu dessutom går olika rundor med dina fyrfotingar.
    Det där är något jag måste ta tag i.
    Suck, suck!!
    Har du föresten någon kväll över till en promenad i veckan undrar boysen?

    SvaraRadera
  2. Det är så lätt att glömma att träna nummer två på att vara hemma själv...vi glömde det med Freija också men kom på det efter ett tag...som tur är går det bra men hon sitter med näsan tryckt mot fönster rutan bredvid dörren och tittar när man går med Zamantha och ser ut att fundera på "Vart blev min kompis av?"...

    SvaraRadera
  3. Faktiskt en sak som jag gör mycket. Försker ge hundarna varsin en runda helst per dag men i allfall ett par gånger i veckan och likaså ta minstingen med på egna träffar så den inte bli för beroende av flockn som nu med Lowa blir ofta hon som följer med själv.Så det blir en del promenderade med 4 hundar=) Här ligt och skönt men i dag på morgonen har vi hoppat -17,5 det är för kallt=)

    SvaraRadera