måndag 11 januari 2010

Vardag igen


Våra små godingar sover så gott tillsammans vare sig det är helg eller vardag...

En vanlig vardagsmorgon: Väckarklockan ringer, masar mig upp ur sängen, trött matte tar ut hund nr 1 (plutten) och hämtar tidningen, lite piggare matte + plutten tar ut hund nr 2, hoppar in i duschen medans den är ledig, klär på mig och snabbfixar håret, fixar frukosten och dagens mellanmål, blötlägger pluttens mat, äter en snabb frukost och bläddrar lite i tidningen, plockar undan i köket, fixar det sista på toaletten, ger vovvarna mat, går promenad med vovvarna, plockar ihop jobbsakerna och beger mig iväg. Det känns verkligen att det är vardag igen!!!! Var tog de långa sköna sovmornarna vägen?? Föredrar att bli väckt av en go liten hund som kommer till sängen och slickar en i ansiktet! Äta frukost lääääänge iklädd morgonrock med framdukad god frukost-mat på bordet och tända ljus, det är väl härligt!?

En annan sak som gör sig påmind nu när vardagen rullar på igen, är den ständigt återkommande frågan: vad ska vi göra för mat? Det som jag tycker är svårt är att hitta varierade maträtter som är goda att värma dagen efter som lunch, en del maträtter är helt enkelt godast att äta nylagade. För att göra det hela lite lättare brukar jag, så här i början av året, göra en veckomatsedel. Det är sååå skönt att veta vad man ska laga och det förenklar i varje fall vår vardag en hel del. Konstigt nog så brukar den här idéen bara hålla några veckor, sedan faller vi tillbaka i "vad blir det för mat-träsket" och då hamnar vi oftast i "köttfärssås & spagetti och korv-träsket". Kanske är det fler än vi som har det så här? Tänk om vi skulle planera någon vecka var och delge varandra? Hade varit toppen tycker jag!


Italiensk kycklingpasta står på menyn imorgon.

2 kommentarer:

  1. Pastan såg jättegod ut. Vi har samma mat"problem" och det värasta är att jag tycker matlagning är urtrist. Visst är det vardag ögonlocken hänger tunga fast kl knappt är nio.

    SvaraRadera
  2. Hoppas allt är bra med er och att maten är fixad.
    Jag håller med om att det är svårt att hitta på roliga maträtter under vardagen.
    Speciellt när det ska passa in med skolmaten också.

    SvaraRadera