torsdag 11 mars 2010

Veckans vita

Vit, vacker, väldoftande och välsmakande. Veckans vita handlar om vitlök. Vitlök, denna underbara smaksättning! Kan verkligen göra underverk i den enklaste matlagning. Den både doftar och smakar gott! Tycker att den är dekorativ så hemma hos oss får den gärna ligga framme så att även ögat får njuta av den.


Idag delar jag med mig av ett recept på ett suveränt gott bröd som innehåller vitlök. Gott att äta bara som det är, som ett litet tilltugg eller till en god middag. Hoppas att det faller er i smaken!

Basilika- och vitlöksbröd
(3 st)
50 g jäst
1/2 dl raps- eller olivolja
6 dl vatten
2 tsk salt
1 msk socker
ca 1 kg (17 dl)stenmalet mjöl eller vetemjöl special

Fyllning:
30 g finhackad basilika, färsk eller djupfryst
150 g rumsvarmt smör
1/2 tsk salt
2-3 vitlöksklyftor eller 1 liten solovitlök, pressade

Gör så här:
Finfördela jästen i en skål eller köksmaskin.
Värm olja och vatten till 37 grader.
Häll degspadet över jästen och rör om.
Tillsätt salt, socker och det mesta av mjölet.
Arbeta degen kraftigt och låt jäsa 1 timme.
Blanda under tiden ingredienserna till fyllningen.
Arbeta ihop degen och dela den i 3 delar.
Kavla ut varje del till en rektangel. Bred på fyllningen.
Rulla ihop och vrid ändarna åt var sitt håll.
Lägg ihop respektive rulle till en krans och placera på plåt.
Strö över lite mjöl och skåra några millimeterdjupa jack.
Låt jäsa 20-25 minuter.
Grädda i 225 grader 15-20 minuter i mitten av ugnen.

(Går bra att frysa, men det är såklart godast när det är nybakat!)

8 kommentarer:

  1. Det där verkar vara ett jättesmaskigt bröd.
    Nästan så det börjar vattnas i munnen och man börjar dregla!!!
    Det måste vi testa då vi älskar vitlök allihop.
    Ha det så bra så syns vi på lördag.
    Kram Patricia

    SvaraRadera
  2. ahh vad gott det verkar måste testas här också. Jag har ofta bröd till maten tycker det är gott och doften av vitlök/basilika/nybakad finns det godare?

    SvaraRadera
  3. Det låter som bröd man gärna vill ha till räkor, ska försöka skriva ut receptet när jag får tid. Är så trött ikväll...
    Ha det gott.
    Hälsningar Elons matte

    SvaraRadera
  4. Tack - låter supergott!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Håller med, super-gott, vi har vitlök i nästan all matlagning här hemma :-).
    Trevlig fredag!/Malin

    SvaraRadera
  6. Låter smaskens, har redan skrivit av det, får se om det blir tid att baka i helgen:)

    SvaraRadera
  7. Hej(Tack)!

    Ja vad är finast till Brun hund???
    Gult, Lila eller det fina gröna som du har, hm kan jag få ett öronskydd då oxå??

    Min Sophia(den ljusa) har slät ryggpäls av sig själv, så hon behöver ej ett täcke och har redan ett öronskydd...

    Kan du inte maila mig ditt telefonnummer, så kan jag ringa..
    Jag tror det är lättare att ta det över telefon.

    MvhPetra, vad skoj och tack igen..

    SvaraRadera
  8. Låter supergott...älskar vitlök :)

    SvaraRadera