söndag 30 maj 2010

Hasslarp dag 2


Tänk att två utställningsdagar kan vara så olika...

I går hade vi en trevlig dag tillsammans med många trevliga och goa utställare. Om än vindarna var kalla så var det ändå en varm och hjärtlig stämning på utställningen. Domaren, en fransman vid namn Laurent Pichard, var positiv, vänlig och glad. Det var verkligen trivsamt när man var inne i ringen. Visserligen tyckte man att hans bedömning ibland var "snöresbedömning", dvs det betydde mer vem som höll i kopplet än hur hunden såg ut, presenterades eller rörde sig.

I dag var det en svensk domare vid namn Göran Bodegård som dömde cockrarna. I ringen fick vi möta en domare som knappt sa hej, knappt tittade på en, stod och pekade med hela handen vart han ville ha oss. När jag var inne i ringen med lilla valpen "My", hann jag knappt ställa upp henne på bordet förräns vi var klara och han visade med handen att vi skulle ta en cirkel runt. Inget prat, inget hej, ingen fråga om hundens ålder eller något annat. Han tittade knappt på oss när vi sprang och tackade inte när vi var klara. Jag tycker att han bemötte både mig och hunden väldigt nonchalant! Människor som inte kan se en i ögonen och bjuda på ett hej, ett vänligt ord eller ett leende har jag väldigt svårt för. Hans nonchalanta stil höll dagen igenom och påverkade stämningen runt ringen väldigt mycket. Jag hoppas verkligen inte att det var någon ren nybörjare som var där idag för att ställa ut, för då fick de inte någon trevlig bild av hur en utställning kan vara. Snöresbedömningen från i går fortsatte även i dag och det blev så tydligt att flera uppfödare och utställare blev riktigt förbannade. Därför avslutades dagen på ett tråkigt sätt. Vi och flera med oss, slet ner tälten lite snabbt och packade ihop och lämnade utställningen innan hela cockerbedömningen var över. Jag tror inte att det är många av de som var där, som kommer att återvända till utställningen i Hasslarp fler gånger.

Hur gick det då för min lille plutt? Ja, han fick ett 1:a pris och placerades 1:a (han var själv i sin klass idag) fast med en kritik som är inte var så positiv. Jag vet att det kan skilja mycket mellan vad olika domare tycker, men visst är det konstigt att samma hund bedöms så olika två dagar efter varandra! Nu är ju inte lördagens kritik den bästa Elof har fått precis, men det kan ändå vara kul att jämföra. Läs själva:

Lördagens kritik (översatt från engelska): Visas i vackert skick, 10 månader gammal, svart, bra storlek, vacker päls, mjuka uttryck, korrekt svansansättning, korrekt längd på halsen, något rak fram, korrekta bakbensvinklar, korrekt överlinje, rör sig helt okej.
Söndagens kritik: Maskulin, kunde vara något elegantare i huvudet, lite lång i ryggen, önskar lite bättre benhöjd, utmärkt benstomme, lite flat i bröstkorgssidan, något kort i steget, bra ansatt något högt buren svans, önskar lite tunnare öron, önskar lite bättre päls.

Hur som helst är Elof den bästaste lille plutten i världen för mig! Att Göran Bodegård inte tyckte om min Lakritspuck gör inget, för jag och Elof tycker inte om honom heller!!!


Till sist en bild på fina lilla My som jag fick äran att ställa ut även idag! Hon är så söt!

8 kommentarer:

  1. FYYYYYYYYYYYY!!!! vilket tråkig dag ni verkar ha haft!!! Varför ställer man upp som domare om man inte "har intresse" av det? Han verkade ju inte särskilt inspirerande och trevlig....TRIST!!!!
    kan dock inte se bedömningen.
    TRÖSTE KRAM SÄNDES GENAST från oss :)

    SvaraRadera
  2. och det betalar man dyra pengar för? har tyvärr varit på sådan utställning med totalt nonchalant domare.Fy bubblan säger jag. Har inte kollat kritiken än men grattis till 1:an i allafall. Kramis kramis från oss

    SvaraRadera
  3. Förstår att du är besviken över dagen i stort (men grattis till 1:an i alla fall!) - konstigt att en sådan osocial domare får döma.

    SvaraRadera
  4. Usch, vilken domare.
    Det var kanske tur att vi inte var med i helgen.
    Absolut inte idag iallafall.
    Då var det nog bättre att var hemma o bära sten!!
    Kram!!

    SvaraRadera
  5. Hej

    Vet inte vad jag ska skriva men jag är också..arg nu... fått veta saker så nu har jag mailat ssrk både här och där....
    (Skickade kopia till Inger)
    Elof är så fiiiin <3 <3 <3

    SvaraRadera
  6. Jag har hört flera upprörda röster angående helgens utställningi Hasslarp, hoppas de flesta ratar den utställningen i fortsättningen, det är för dj***igt att det får gå till så där! Vi har ställ för Göran Bodegråd en gång innan men med stor hund, då var han jättetrevlig, syn att han ändrats.

    SvaraRadera
  7. Usch, vad tråkigt bemötande!
    Efter att bara ha varit på två utställningar så blir man nervös att råka ut för det som hände er.
    Kram på er båda, NI SER JÄTTEFINA UT!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag är glad att jag inte anmälde till dag 2, tyvärr är min erfarenhet att de svenska domarna ofta är otrevliga. Det är precis som om de tror de är förmer än andra! man betalar en dyr anmälningsavgift, ståri timmar och gör iordning sin cocker för att sedan bli bemött som om man vore ingenting! Nej, fy för sådana människor. En dommare ska vara ödmjuk och visa respekt, det är ändå vi utställare som anmäler till hans utställning så han blir anlitad igen!
    Jag var där på lördagen och upplevde faktiskt inte att det var en snöresbedömning, men det kanske det var...
    Trevlig blogg du har =)
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera