torsdag 20 maj 2010

Vårrus & lite om våra hyresgäster

I måndags var jag med på vårruset, men inte på det "riktiga" vårruset. För några år sedan bestämde jag och mina dåvarande kollegor att vi lika gärna kunde ordna ett eget vårrus på hemmaplan istället för att åka iväg många mil.

Abbe fick följa med mig och mina f.d. kollegor på en härlig skogspromenad.

Nu har det blivit en tradition att vi samlas för att promenera tillsammans och sedan äter vi en buffé där alla bidrar med något. Värdinnan som vi samlas hos bor i Matvik som ligger precis intill havet. Inte nog med att de har ljuvlig havsutsikt från hela övervåningen, de äger dessutom en hel skärgårdsö!!! Lyckliga människor säger jag bara!!!

Härlig utsikt över Matviks hamninlopp!!!

Här hemma har vi under veckan fått hjälp att fälla tre stora bokar och ett stort körsbärsträd. Nu måste vi låta träden ligga en tid innan vi kan börja såga och klyva. Så här uppställt har vi det på vår tomt just nu:


Jag måste bara berätta att vi har nya hyresgäster. Dagen innan vi skulle fälla träden såg jag att vi hade gäster i vår ena fågelholk :-). Två söta blåmesar flög ut och in i holken som satt i vårt vackra körsbärsträd. Jag kan förstå varför de valde att bosätta sig där! Fast de visste såklart inte att vi tänkte såga ner trädet. Det var bara att plocka fram stegen och ta ner holken. När vi tittade lite försiktigt i den såg vi små nykläckta fågelungar så vi satte upp holken i närmsta träd. Det tog ett tag innan blåmesarna Benny & Bettan :-) hittade sitt nya hem. De letade och letade i det nerhuggna körsbärsträdet, men till slut fann de sitt nya träd och sitt hem. Hoppas att det passar lika bra att bo i en lönn!

Till sist en bild på våra underbara cockerkillar!!!

6 kommentarer:

  1. Vilka fina killar....och jag vill oxå ha en egen ö...det låter mysigt :)

    SvaraRadera
  2. Så mysigt att ordna ett eget vårrus, och att ni samlas och har det gott efteråt :-)
    Att äga en skärgårdsö...vilken mäktig känsla, och DET låter då ljuvligare än ljuvligast...en sån känsla av frihet ~~~~

    De är så fiiina killarna ♥
    Vi kom nyss hem från kvällsvandringar här, och nu ligger samtliga med utfällda öronlappar och snarkar ljudligt ;*)

    Jo, jag tycker om Din blogg för att den är så mycket hund & natur & tankar & känslor...väldigt levande, och jag vill tacka så väldigt mycket för att jag får ta del av den. Ville bara säga det också innan jag avslutar min långa kommentar här :-)

    Kram från Eva

    SvaraRadera
  3. Jag hade nöjt mig med att bara bo vi havet en stor dröm hos mig. Visst är de kul när man kan skapa nya tradtioner och som man trots tex byte av arbete mm håller kvar vid.Man tar bara vid där mean slutade sist. Skönt at Berit och Benny hittade sina små igen.och godingarna är som vanligt ja just godingar=)

    SvaraRadera
  4. Tjena Abbe o Elof!
    Vad snälla eran matte o husse var som räddade fågelboet så att Berit, Benny o deras små bäbisar fick ett nytt träd att bo i.
    Vår husse räddade en björktrastunge längs med mörrumsån häromdagen.
    Den hade trasslat in sig i en fiskelina.
    Fågelmamman o fågelpappan flaxade oroligt ovanför i träden, de kunde inte förstå att husse sklle rädda deras unge så de attackerade honom och bajsade även på hans huvud.
    Trots deras vaktinstinkt räddade husse deras unge ändå.
    Så nu har både vår husse och er husse o matte räddat fåglar.
    Vov på er alla!!!

    SvaraRadera
  5. Lyckostar med både havutsikt och en egen skärgårdsö!
    Förstår att Bettan och Benny bosatte sig hos er, tomten ser jättemysig ut! Hoppas dom accepterar flytten nu ;-)
    Hoppas ni får en härlig fredag!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Tidigt i morse upptäckte vi att vi också har hyresgäster. Satte upp två fågelholkar i år och det bor ett blåmespar i åtminstone den ena. Det är så roligt!
    Kram till dig och de fina cockerkillarna!

    SvaraRadera