söndag 11 juli 2010

Upp som en sol, ner som en pannkaka

Igår kom jag och Elof hem efter att ha varit på tvådagars-utställning i Tvååker. Tillsammans med Inger och Alf på Lönnbackens Kennel och deras hundar Loffe, Lusie och Salsa samt Carola med sin hund Maja begav vi oss iväg redan i torsdags eftermiddag. När vi kom fram till Tvååker och till platsen där vi skulle bo träffade vi våra trevliga vänner Annika och Peder och deras hundar Sunny och Isa. Tillsammans hyrde vi ett litet charmigt hus på en gård. Helt perfekt ställe tyckte vi tvåbenta, men en del utav hundarna hade nog en del att klaga på :-).

Vi åkte till uställningsplatsen redan på tordagskvällen för att sätta upp tälten och veterinärbesiktiga hundarna. Tyvärr hade jag inte med mig kameran, men jag kan säga att vi hade visst huvudbry med tälten. Jag vet inte hur många gånger vi snurrade runt på tältstativet och tältduken och ändrade på pinnarna innan vi fick det rätt! Åh, vad vi skrattade åt oss själva. Om det var någon som såg oss så fick de nog sig ett gott skratt! Jag kan säga att tält nummer två gick betydligt snabbare att sätta upp!

Bedömningarna skillde sig väldigt mycket åt de båda dagarna och för egen del blev det verkligen kontraster. Det gick jättebra på fredagen och mindre bra på lördagen. På fredagen fick Elof en 1:a och placerade sig 2:a med CK! Gissa om jag blev glad? Jag förstod det nog inte riktigt själv till en början, var nog lite smått chockad! Nu fick vi äran att tävla i bästa hane tillsammans med de allra finaste hanarna och min lille plutt lyckades faktistk placera sig på en reservplats! Jag är så stolt över honom! Han skötte sig så bra i ringen på alla sätt! Domaren, Virgina Lyne från Kanada, tyckte väldigt mycket om Elof. Både vid bästa hane-placeringen och när vi var med i uppfödar- och avelsgrupp sa hon till mig att hon tyckte att han var en mycket lovande liten "baby"! På lördagen dömde Leila Kärkäs från Finland och hon tyckte inte om min Elof för vi fick en 2:a. Jag kan av kritiken inte riktigt läsa ut varför han fick en 2:a, men jag kan säga att 2:orna haglade ganska tätt och det var snålt med både CK och HP. Det var många hundar som gick bra på fredagen som fick 2:or på lördagen och återigen visades det sig att det skiljer verkligen mellan hur domarna dömer. Det här var Elofs första 2:a och jag visste att någon gång kommer den, men det är klart att man blir besviken.

Sammanfattningsvis är jag ändå väldigt nöjd med hela resan! Tillsammans med underbara vänner hade vi det jättetrevligt hela tiden. En liten utflykt till Gekås i Ullared hann vi också med under fredagskvällen för att äta och shoppa lite. Det blev ingen sedvanlig Ullareds-shopping med tanke på att vi hade fullpackade bilar, men lite kunde vi ändå handla. Vi har blivit serverade god frukost utav värdinnan som vi hyrde av och Peder och Alf har varit "kökspersonal" och fixat fika och matsäck till utställningsdagarna. Vädret har varit bra, dock lite i varmaste laget. På utställningen har jag träffat och pratat med många trevliga människor, både gamla och nya bekantskaper. Jag tycker att det har varit en härlig stämning runt ringen. Jag har fått rycka in och hjälpa till med att ställa ut andras hundar och det tycker jag är jätteroligt! Jag ställde ut lilla Isa bägge dagarna och Lusie och en av Katarina Dehmans valpar på lördagen. Dessutom har vi haft uppfödar- och avelsgrupp bägge dagarna. Där blev det 1:a med HP både på fredagen och lördagen och det tycker jag att Inger är väl värd! Det här var första gången som Elof fick vara med som representant och det är ju såklart kul.

Slutligen kommer här lite blandade bilder från vår lilla resa.

Annika och Carola utanför vårt lilla hus som vi hyrde. Ett charmigt ställe ute på landet bara några minuters körväg från utställningsplatsen.


Första kvällen blev det lite trimning och finputs på hundarna. Här är det Inger och Carola som håller på med Maja ...


... och här är det Annika som plockar ryggen på pappa Loffe.


Hela mitt tvåbenta resesällskap är samlat för lite middag, från vänster Annika, Alf, Inger, Carola och Peder.


Alla våra sju cockrar i hagen som vi hade satt upp på tomten. Mattegrisen Elof står på två ben och försöker komma på en plan på hur han ska kunna rymma till sin matte. Dag tre lyckades han med sin plan. Alla hundarna var i hagen under tiden som vi satt inne i huset och åt frukost. Carola hörde något som krafsade på dörren och gissa vem det var? Lille Elof som ville komma in i huset och träffa sin matte! Den lille busen hade hoppat över kompostgallret!


Alla hundarna sov på en loge eftersom ägarna till huset var allergiska mot djur. Inte lätt för våra mattegrisar att sova i en bur i en loge utan sin matte! Elof protesterade hela natten genom att skälla, han ville ju in till sin matte! Andra natten fick han dela bur med sin pappa Loffe och då gick det lite bättre.


Här är vi på fredagen när Elof bedöms utav domaren.


Ståbild på min älskade Lakritspuck.


Placeringarna i juniorklassen på fredagen. Elof blev 2:a med CK!!! Hans första CK, är så stolt över min fine kille!


På fredagen gick vi vidare till bästa hane! Jag och Elof är tvåa från vänster.


På kvällspromenad längs härliga landsvägar! Carola, Annika och Inger med alla vovvarna.


Elof med sin olyckliga cockerblick som säger -Matte, ta ut mig från den här hagen! Lilla söta Salsa vilar så gott tätt intill.


På gården fanns det hästar och alla vovvarna blev väldigt nyfikna när de passerade. Det var bara söta Maja som är van vid hästar och hon ville gärna springa fram till dem.


På lördagen var det riktigt riktigt varmt! Vi gick och köpte kyldukar till alla hundarna, burfläktarna var igång hela tiden och när utställningen var över spolade vi alla hundarna med vattenslangen. Här är det Isa och Maja som kyler ner sig lite innan de ska in i ringen.


Sunny är helt utslagen av värmen och ligger och sover med fläkten på.


Två svarta och varma godingar i samma bur! Elof med sin pappa Loffe.

11 kommentarer:

  1. GRATTIS till erat första CK!!!! Jättekul!

    Ni är såå fina tillsammmans ni tv <3 <3 <3
    Förstår att det var varmt där uppe...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så kul att det gick så bra! (Vi "glömmer" lördagen, även om ni väl inte behöver deppa om 2:orna haglade.)
    Grattis!

    SvaraRadera
  3. Grattis till fredagens finfina resultat! Kul att träffa dej, hoppas du blir nöjd med vagnen =)

    SvaraRadera
  4. Grattis till eran fina placering med CK. Hoppas att vi ses på någon utställning framöver, vore kul. MAdde o Teddy

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Oj vad det krånglar med bloggen just nu.
    Jag vill ännu en gång gratta dig o Elof till ert förtsa CK.
    Ni ska veta att det är ni väl värda efter allt jobb, slit o tränande med lille "plutten".
    Jättekul att se lite bilder på hur ni hade de dessa dagarna.
    Gissa om man var sugen på att vara med??
    Massor kan jag tala om.
    Hoppas vi kan ta en promenad med vovvsingarna innan ni åker iväg.
    Ha det bra.
    Kram patricia

    SvaraRadera
  6. Hej Hej Marie !
    Va roligt att det gick så bra för Elof!
    Va glad man blir . Va mysigt ni har haft det roligt att läsa och se bilderna med!
    Jag tror ricco med hade fört väsen han e ju inte van och va utan mej där jag e där är Ricco.
    Vi Har varit vi havet idag med!
    Får lägga in bilder imorgon Just nu vräker regnet ner och Åskar och blixtrar runt om!
    Ha det fortsatt bra!
    Vi ses väl i Tollarp?
    Kram Towe & Ricco<3

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Grattis till ert första CK! det måste ju kännas kanon. Det ser ut som om ni haft riktigt fina dagar, bortsett från Elofs olyckliga ögon när han sitter i buren, han ser så olycklig ut:(( Jag hade planer på att åka ner och kika på utställningen (då kunde vi ju träffats:) men jag tyckte det var för varmt. Vi ska nämligen hämta ett jätteläckert handfat där nere i trakterna (har köpt det på blocket). Så mysigt att ni kunde hyra ett hus tillsammans och med alla vovvarna. Jag tycker det är så underligt att två domare kan dömma så olika, samma hund och samma utställning...
    Han är allt väldigt stilig Elof.

    Ni får fortsätta och ha en bra semester.
    kramar från oss

    SvaraRadera
  8. Glömde säga, att visst är det en Mårbacka...lite klen på bilden men den har tagit sig:)

    lisamaja

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga dagar ni verkar ha haft fast jag förstår att hundarna led under nätterna!
    Det är så trist det där när ena domaren kan höja ens hund till skyarna och den andra dömmer bort den helt, men JÄTTE-grattis till fredagens resultat!! Han ser så fin ut din "lakritspuck"!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  10. OJ vad jag har missat Super duper jättegrattis så glad för er och så kul för dig. Ni är så värda ett ck ett så fint team och jättefin Elof. Finns inte ord!!!( Är väldigt lite vid datan om dagarna därför missen). Tusen grattis kramar

    SvaraRadera