torsdag 22 juli 2010

Vår lille Teddybjörn

Våran Abbe, Lönnbackens Teddybear, är en skön kille som aldrig slutar att förvåna oss. I vissa lägen är han tuff som bara den och i andra situationer är han världens mes. Fast vi tror att hans tuffhet mest är ett spel och att han i själva verket är en ganska osäker hund. Abbe är på många sätt helt olik vår förre cocker (och även Elof), men vi har lärt oss massor utav honom. Därmed inte sagt att det är helt lätt att veta vad och hur man ska göra i olika situtationer för att det ska bli så bra som möjligt för honom. Samtidigt som han är osäker är han väldigt självständig och vet själv vad han vill. Jag brukar säga att han är väldigt egen till sitt sätt. Han kan vara hur kelig och gosig som helst när det passar honom och i andra lägen morrar han och säger "kom inte nära mig". Han lever verkligen upp till de röda cockrarnas rykte om lite ettrigare humör :-) En pratglad kille är vad han är!

För ett tag sedan köpte vi en ny dörrmatta som vi har utanför dörren och den tycker Abbe verkligen inte om att gå på!!! Den har ju piggar och verkar döläskig! Fast som tur är finns det en decimeter vid sidan om mattan där Abbe precis kan pressa sig förbi. Häromveckan hade jag fyndat en plastmatta till altanen, men den hamnade innanför ytterdörren första dagen. Då blev det problem för vår tuffe kille! Här är ett exempel på hur feg han kan vara:

- Hallå!!! Kan någon hjälpa mig? Jag vill faktiskt komma in!!!


- Nähä, ingen som hörde mig. Jag får väl försöka tränga mig förbi dörrmattan då!


- Vad är det nu som matte har lagt innanför dörren? Räcker det inte med den otäcka mattan utanför?


- Hm, ska jag våga??? Ja, nej, ja, nej..., usch jag vet inte...


- Nej, det går inte! Jag skäller så får matte komma och rädda mig!

Klart att matte kom och räddade sin teddybjörn :-) Självklart hade vi kunnat få honom att gå på mattan med hjälp av lite träning och godis som lockbete, men nu skulle ju mattan ändå inte ligga där. Nu ligger mattan på altanen och där har det faktiskt hänt att även Abbe har satt sina tassar på den.

7 kommentarer:

  1. Ååååh! Sååå underbart!
    A gör likadant! Fast han är nog liite snabbare acceptera.
    Det är ju uderbart få fundera på vad som får hunden att fungera. DET är charmen med att ha fler vartefter!
    Abbe är en störtskön grabb! (De andra också! Drömmer fortf om vackkre T nytrimmad:))

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilka häftiga namn dina killar har, Teddybear och Lakritspuck. Våra två yngsta pojkar heter Gert-Ove och Daniel, inte lika häftigt, men Django heter Joytail´s Cream Cracker, lite coolare;) Ja, det är nog så att röda cockrar är lite häftigare i sitt humör, har märkt att Django blivit lite morrigare, men jag vill inte tro att det är riktigt morr utan jag tror att han "pratar" och istället talar om sitt missnöje. Andra gånger är han hur kelig och go som helst och världens snällaste. Det verkar också som att Ludde och Django gör upp om rangordningen...Bamse står lägst och backar i situationer, men verkar finna sig i det.
    Fina bilder du visar, man ser precis hur läskigt han tycker det är:) Vissa saker vägrar dom bara att acceptera...

    Ni får ha det bra allihop!
    kramar från oss.

    SvaraRadera
  3. Oj, vad mycket klockan är nu då, men vår matte o husse har varit ute o ränt på stan ikväll o lämnat oss själva hemma.
    Och se, nu klockan 04.00 var de hemma.
    Kan tänka oss att vi får sovmorgon idag.
    Men du Abbe, vi bara älskar dig det vet du, trots alla läbbiga mattor överallt, hälsa din matte det.
    Ha det så bra
    Vov från oss grabbarna boys o matte förstås, fast hon är dundertrött!!

    SvaraRadera
  4. Tihi, han är ju för härlig! Vilka underbart talande bilder! Fin-Abbe!

    SvaraRadera
  5. Du är väl bara för go :)

    SvaraRadera
  6. Vi köpte ny matta för ett tag sen men vår Teddy visade sitt missnöje med den att pinka på eländet. Grr sa jag men som tur var det en man kunde spola av.Pratande hundar har jag ett helt gäng av. Som en valpköpare sa att en cocker är inte som någon annan ras de är sådana persoligheter finns inte två likadana.Deras första cocker efter att haft andra raser och de hade helt fått ändra sitt tänk på hur man uppfostrar hund. En cocker är inte en hund den är en cocker=)behöver jag säga att de är helnöjda med sin.

    SvaraRadera
  7. Du e ju bara för gullig Abbe!
    Ja det är inte lätt med för många förrändringar!
    Du ser ut som en riktig teddybjörn så mysig.
    Du får blunda och hoppa in!
    Roligt att läsa vad ni hittar på för kul.
    Ha det gott!
    Vov & Tass Ricco & Towe

    SvaraRadera