söndag 18 juli 2010

Veckans vita


Den här rosen kallar vi i min familj för "Hässeldalarosen" för vi vet inte dess riktiga namn. Namnet som vi har gett rosen kommer av att den växte hos min gammelfarmor som bodde på en plats som heter Hässeldalen. Därifrån tog min farmor och farfar ett skott som de planterade i sin trädgård och därifrån tog sedan mina föräldrar ett skott som de i sin tur har planterat i sin trädgård. Förra sommaren försökte jag ta ett skott, men det lyckades inte. Jag ska göra ett nytt försök, men kanske inte mitt i sommaren när det är som varmast. Hur som helst så tycker jag att den är vacker och sedan är det ju extra kul när man vet varifrån den kommer.

10 kommentarer:

  1. Ja, den rosen måste du ta vara på! Så vacker och med den historien bakom sig är den ju extra värdefull. Ta skott med klack nästa försommar och sätt i kruka med plastpåse över i skuggan, så tar den sig säkert.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Du får ta et skott nästa år på rosen. Den är så fin. / Madde

    SvaraRadera
  3. Vacker ros! Tack för grattiset

    SvaraRadera
  4. Så roligt det är med så där gamla växter som man har en "släkthistoria" bakom! Som mammas porslinsblomma som hennes morbror tagit ham från jobbet när han gick i pension. Den har "barn på bygden" hos diverse släktingar... (Tyvärr ej hos mig dock)

    SvaraRadera
  5. Hoppas att rosen kommer klara sig denna gången.
    Den är underbart vacker.
    Ha det så bra med dina killar idag så hörs vi av.
    Kram!!

    SvaraRadera
  6. Så vacker, lycka till med skott tagningen ;)

    SvaraRadera
  7. Är rosälskare så givetvis tycker jag den är underbar. Tack för grattiset=)

    SvaraRadera
  8. Jätte vacker Ros!
    Håller händerna att det funkar att ta ett skott i Höst.
    Likna den Ros jag och ola var och handlade på växtmiljö i Kristianstad och planerade på Toscas grav.
    Ja det finns så mycket vackert. Roligt när den går i arv från generationer. Samtidigt ett minne.
    Hälsa Till Abbe & Den lilla Lakrits pucken.
    Vov Vov Ricco & Towe

    SvaraRadera
  9. Assarum hade verkligen varit kul men Snapphane grejen i Hässleholm är tyvärr samma helg :( Men vi ses väl i Sofiero hoppas jag :)

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Hoppas ni har det gott nu, mitt i sommaren:)

    Vilken vacker ros och så roligt att den har en historia bakom sig som ni känner till, det förhöjer ju värdet ytterligare.

    kram lisamaja

    SvaraRadera